سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انواع خیانت

خیانت و بی‌وفایی در جوامع امروزی بسیار شایع و رشد زیادی در سالیان اخیر داشته است. در این مقاله ابتدا به تعریف خیانت و سپس انواع خیانت و پیامدهای آن می‌پردازیم.

خیانت چیست؟

خیانت به موضوعی اطلاق می شود که یک عضو از یک رابطه ازدواج، اقدام به برقراری رابطه ای خارج از چارچوب ازدواج کند.

 یعنی زن یا مردی که در یک رابطه دو نفره براساس ازدواج رسمی قرار دارند، اقدام به برقراری رابطه ای عاطفی یا جنسی خارج از رابطه رسمی خود کنند.

این یک تعریف سطحی از خیانت است که در فرهنگ های مختلف تغییرات زیادی به خود دیده است که جای بحث در اینجا ندارد.

زمانی که یک مرد و زن مجرد در خود این توانایی را می بیند که اقدام به ازدواج و عقد قانونی آن کنند، به دنیای دیگری وارد می شوند. دنیایی که در آن از بی تعهدی احتمالی و رفع مسئولیت های دوران مجردی خبری نیست و دو طرف باید تن به یک تعهد دائم نسبت به یکدیگر دهند.

این تعهد شامل تعهد زمانی، حمایتی، پشتیبانی، عاطفی و جنسی است.

تعهد زمانی به این معنی است که دو طرف به یکدیگر تعهد دهند که در بیشترین و مهم ترین زمان های خود در کنار یکدیگر باشند.

تعهد عاطفی بدین معنی است که دو طرف یکدیگر را دوست داشته و در تامین نیازهای عاطفی یکدیگر و پرکردن خزانه عاطفی هم کوشا باشند.

تعهد حمایتی دال بر این است که دو طرف بکوشند که از یکدیگر در شرایط سخت حمایت کنند.

تعهد پشتیبانی به این موضوع اشاره دارد که دو طرف نسبت به هم مسئول باشند و مسئولیت ها و تکالیف شخصی خود را ادا کنند.

و تعهد جنسی بدین معناست که زن و مرد بتوانند نیازهای غریزی و جنسی خود و همسر خویش را تامین کنند و در این زمینه کمبودی نسبت به هم وارد نکنند.

در این میان اگر یکی از طرف های رابطه ازدواج در برآورده کردن هر یک از این کارکردهای اصلی رابطه، رجوع به فرد سومی خارج از رابطه دو نفره خود کند، اقدام به خیانت کرده است.

وقتی زن و شوهری که در یک رابطه دوطرفه با هم قرار می گیرند و تمایل خود را مبنی بر تعهدی طولانی مدت در تمامی ارکان و کارکردهای اصلی که برشمردیم ابراز می کنند، موظف هستند به تعهد خود پایبند باشند و هرگونه تخطی از این پیمان موجب رخ دادن فعل خیانت می شود.

انواع خیانت

1. خیانت‌های عاطفی:

در این نوع از بی‌وفایی عاطفی، یکی از زوجین به دلایل مختلف، مشکلات یا مسائل عاطفی فرد و خانواده را بیش از آنکه با همسرش مطرح کند، با فرد دیگری خارج از خانواده‌اش در میان می‌گذارد و از او حمایت عاطفی می‌جوید. در واقع فرد غریبه‌ای تکیه‌گاه عاطفی همسر پیمان‌شکن و بی‌وفا می‌شود. بی‌وفایی‌های عاطفی اشکال فرعی مختلفی دارد که از این قرارند: ارتباط از طریق اینترنت، ارتباط در محیط‌های کار یا ارتباطات تلفنی.

2. خیانت‌های جنسی:

خیانت جنسی به معنای روابط جنسی مرد یا زنی دارای همسر با جنس مخالف است که غریبه می‌باشد. این خیانت در همه فرهنگ‌ها و تمام اعصار امری ناپسندیده تلقی شده است.

3. خیانت‌های مرکب:

خیانت‌های مرکب شکل ترکیبی بی‌وفایی‌های عاطفی و خیانت‌های جنسی است. همان‌گونه که پیش از این گفته شد، اگر دو نوع خیانت دیگر (عاطفی و جنسی) را دو سر طیف بی‌وفایی و خیانت در نظر بگیریم، می‌توان خیانت ترکیبی را در این دیدگاه حد وسط منظور کرد و از همین جا شاید بتوان نتیجه گرفت که این نوع خیانت احتمالاً فراوان‌تر از دیگر اشکال آن است. مسیر پیموده شده در این نوع خیانت را می‌توان به شکل روشن‌تر از انواع دیگر ردیابی کرد. به این ترتیب که فرد خیانتکار یا در آغاز درگیر مسائل عاطفی شده و در نهایت به مسائل جنسی کشیده می‌شود، یا ابتدا صرفاً درگیر امور جنسی می‌شود و سپس در ارتباطش جنبه‌های عاطفی پدیدار می‌شود.

انواع خیانت های زناشویی

4. خیانت تصادفی:

این نوع خیانت قرار ملاقات بدون برنامه‌ریزی است که از یک رابطه‌ی عشقی و صمیمانه ناشی می‌شود. این نوع رابطه وقتی اتفاق می‌افتد که زوجین تنها هستند. در حال مسافرت‌اند، وقتی مشکلاتی در خانه دارند یا وقتی همسرشان به دلیل مشکلات جسمی و پزشکی، حاملگی یا به دلایل دیگر در دسترس نیست.

5. با چند زن رابطه داشتن (زن‌بازی کردن):

با چند زن رابطه داشتن باعث شکل‌گیری یک پیشه سرگرم‌کننده در روابط نامشروع شده است که تقریباً شبیه سرگرمی و تفریح معمولی برای آنها است.

6. رابطه نامشروع رمانتیک:

این نوع رابطه به خاطر عاشق کسی شدن و در دام عشق کسی افتادن به وجود می‌آید. رابطه نامشروع رمانتیک خطرناک است و به افرادی که درگیر آن می‌شوند به اندازه کافی صدمه و آسیب می‌زند.

7. رابطه نامشروع براساس توافقات زناشویی:

در این خیانت‌ها هر دو نفر به طور آشکار یا ضمنی توافق می‌کنند که روابط نامشروع بیرون از خانه داشته باشند.